L’ortografia de la essa sorda i de la essa sonora
Amb les lletres s i z representem el so de la essa sonora i amb les lletres s, ss, c i ç representem el so de la essa sorda. La essa sonora es pronuncia fent vibrar les cordes vocals (casa, base, zel, zona). La essa sorda es pronuncia sense la vibració de les cordes vocals (caça, bassa, cel, sona). És important distingir aquests sons perquè la mala pronúncia pot ser la causa d’errors ortogràfics.
Normes d’ortografia
Ortografia de la essa sonora | ||
-s- entre vocals | -s-: camisa, lesió, museu, paisatge, països, presagi, rosa… | Paraules amb essa sonora que en singular no duen essa final: anàlisi, crisi, dosi, èmfasi, hipòtesi, oasi, parèntesi, síntesi…Paraules que es pronuncien amb essa sonora: adhesió, decisió, explosió, frase, presagi, presumpte, residu |
Derivats de dins, fons i trans | -dins-: endinsar -fons-: enfonsar, enfonsament -trans-: transitar, trànsit | |
z- a principi de paraula | z-: zebra, zero, zona, zoo… | |
-z- darrere consonant | Cons+z: donzella, dotzena, esmorzar, pinzell, quinze, senzill… | |
Hi ha algunes paraules cultes que presenten una –z- entre vocals. | -z-: amazona, trapezi, ozó, topazi… |
Ortografia de la essa sorda | ||
A principi de paraula: s, c | s-: sabata, seient, síndria, sucre… | Paraules que es pronuncien amb essa sorda: agressió, comissió, discussió, dissoldre, expressió, impressió, lluïssor…Altres paraules d’ús freqüent que s’escriuen amb ç trencada: alçar, avançar, començar, calçat, confiança, creixença, força, llança… |
c-: ceba, cendra, cendrer, cent, cera, cérvol, cicló, cigonya, cinta, cirera… | ||
Entre vocals: ss, c, ç | -ss-: arrissar, cassola, cuirassa, disfressa, emissora, massís, pallasso, passadís, pissarra, tassa… | |
-c-: àcid, facècia, places, recinte… | ||
–ç-: abraçada, amenaçar, caçar, eriçó, plaça, puça, raça… | ||
A final de paraula: s, ç | -s: arròs, bus, cabàs, dilluns, fals, llapis, massís, tros, vernís, tapís… | |
-ç: avanç, avenç, braç, capaç, comerç, descalç, dolç, esforç, estruç, feliç, glaç, març, veloç… |
EXERCICIS ( al quadern)
1. Classifica les paraules que sentiràs, segons contenguin el so de (s) essa sorda o de (z) essa sonora:
(s) (z
a.Hem anat a buscar fò___ils.
b.El vaixell va ___alpar amb una hora de retard.
c.Has de posar unes gotes d’oli a les fronti___es.
d.Alguns conductors no respecten els pa___os ___ebra.
e. Vàrem esmor___ar a les deu del matí.
f. Arribarem al ___im de la muntanya.
g. Ens han rebut el baró i la barone___a.
h. Els pin___ells van quedar secs.
i. Patia d’obe___itat.
j. Han pa___at ja tres me___os i no en sabem res.
k. És la ___inquena edi___ió del dic___ionari.
l. Tenia molta tra___a amb les mans.
m. Us ho repetiré per enè___ima vegada.
o. Els duaners van fer una vaga de ___el.
p. La ra___a d’aquells go____os era desconeguda.
5. Completeu amb la grafia del so essa que convingui.
a___ecar, adre___a, agre___ió, balan___es, carí___ia, bre___ol, destro___ar, difí___il esta___ió, discu___ió, lli___ó, pin___es, di___olució, velo___itat, a___eguran___es, france___a, carno___a,fronti___a,magat___em,embu___ar, aniver___ari, ___endrer, cerve___a, ge___amí, per___iana,con___ell, ingre___ar, metge___a, sen___ible, palla___o, pòli___a, ___ero,___incer, ___ofre, ___oologia, concur___os, pré___ec, regalè___ia, trave___ar,de___ert, oa___i, esbo___os, atro___, fal___os, escur___ar, barnú___,pu___a, nan___a, peda___, guit___a, anàli___i, anestè___ia, ma___ís,fu___ió, ro___, cabà___, llu___, e___tranger, refu___ar, horit___ó, verní___,convale___ent, ven___ut, xerè___, llapi___, ja___, adhe___ió, impre___ionar,peda___, po___e___iu, ___ebra, reguit___ell, un___a, esbot___ar, re___er,brutí___ia, martirit___ar, matí___, lucide___a, embran___ida, pa___adís,pen___ament, aten___ió, avantatjo___a, a___emblea,a___umpte, ___anefa, escolarit__ació, de___idit, pre___ident, immer___ió, balan___, sen___a___ió.